De fattiga i Lodz

2 Apr

Författare: Steve Sem-Sandberg

Publiceringsår: 2009

Det har gått en tid sedan jag läste ut De fattiga, men precis som läsningen av boken har också recenserandet av den gått långsamt.

sem-sandberg-steve-de-fattiga-i-lodzDen var inte vad jag hade förväntat mig. Till skillnad från andra skildringar av Förintelsen har språket fått ta lika stor del som (eller större del än) handlingen. Mycket av den senare får läsas mellan raderna. Jag tyckte mycket om Sem-Sandbergs bitvis poetiska stil, men jag är kanske en för simpel människa; ibland hade jag önskat att handlingen skrevs ut tydligare.

Det är många karaktärer att hålla reda på, men en tydlig röd tråd är Mordechai Chaim Rumkowski, ”Ordföranden”, ghettots av tyskarna utsedde ledare som gjorde allt för att skapa ett fungerande arbetsläger av ghettot, och in i det sista inbillade sig själv (eller kanske faktiskt trodde) att ”hans folk” skulle släppas fria.

Efteråt skulle han säga att vad som grämde honom var inte utrensningsaktionen som sådan; den hade myndigheterna trots allt redan förberett honom för. Vad som grämde honom var att en aktion av denna omfattning kunde inledas och pågå i timmar utan att någon ens kommit på tanken att ringa och informera honom.

Det var ju trots allt hans ghetto. De var skyldiga att hålla honom informerad.

Även om det boken berättar är fruktansvärt kom inte rysningarna förrän jag läste förteckningen av personerna, längst bak i boken. Efter knappt 650 sidor av att nära ha följt karaktärerna med svävande formuleringar, att ibland bara få en antydan om vad som hände med dem, fick det allra mest slagkraft att läsa svart på vitt ”Deporterades från gettot och mördades med hela sin familj i mars 1942”. Vad jag kunde minnas var det först då som verbet ”mörda” användes i hela boken.

 

2 svar to “De fattiga i Lodz”

  1. Runner 2 april, 2013 den 21:22 #

    Hmm. Något för mej kanske?

    • lingolitt 3 april, 2013 den 11:06 #

      Kan det absolut vara! 🙂 Du får gärna låna den om du vill!

Kommentera

